Pilates

Kunnon pilateskursseja on kaksi samansisältöistä kurssia. Nämä molemmat järjestetään lauantaisin. I-ryhmä on klo 9:00 - 10:30 ja II-ryhmä klo 10:30 - 12:00.

Pilates -tekniikka on saksalaisen Joseph Pilatesin (1880-1967) kehittämä kehonhuoltomenetelmä, joka kehittää yksinkertaisten mutta tarkasti suoritettujen liikeiden ja liikesarjojen avulla kehon ryhtiä, liikkuvuutta ja lihastasapainoa.

 

Pilateksen sairaalloinen lapsuus innosti hänet varhain omistamaan elämänsä terveytensä ja fyysisen hyvinvointinsa parantamiselle. Pilates harrasti mm. voimistelua ja joogaa, joiden vaikutus tekniikkaan onkin selvästi havaittavissa.

Pilates -harjoituksissa kehitetään mielen kykyä kontrolloida lihaksia. Tähän liittyy keskeisesti harjoituksissa käytettävä hengitystekniikka. Huomio keskittyy kehon asentoa ylläpitäviin lihaksiin, jotka vaikuttavat kehon tasapainoon ja tukevat selkärankaa. Harjoitusten myötä selkärangan ja siten koko kehon linjaus ja asento paranevat, keskikehon syvät lihakset ja vatsaonteloa ympäröivät lihakset vahvistuvat ja keho notkistuu.

 

Pilatestunti rentouttaa ja vireyttää kehoa ja mieltä. Laji sopii kenelle tahansa, joka haluaa edistää terveyttään. Monet ammatikseen liikkuvat harjoittavat pilatesta, mutta se on myös mainio tapa aloittaa liikuntaharrastus. Näiden harjoitusten avulla  voi helpommin palautua hyvään kuntoon esimerkiksi loukkaantumisen jälkeen. Myös monet pienten vauvojen äidit tuntevat lajin omakseen.

Jonna Eiskonen on valmistunut tanssitaiteen maisteriksi Teatterikorkeakoulun tanssitaiteen laitokselta vuonna 2002. Jonna on toiminut myös opettajana vuodesta 1999 lähtien (mm. nykytanssi, jazz, steppi ja kehonhuolto). Tanssijantyön rinnalla kiinnostus oman kehon huoltoon ja hyvinvointiin on vuosien varrella lisääntynyt entisestään.

Jonna käy itse säännöllisesti kursseilla päivittämässä omaa tietouttaan ja taitojaan niin pilateksen, joogan kuin muidenkin kehotekniikoiden (mm. feldenkreis, Klein-tekniikka, chi-kung, yamuna body rolling) parissa. Pilates ohjaajana Jonna käyttää hyödykseen omaa kokemustaan eri tekniikoita yhdistellen. Pääpaino opetuksessa on keskivartalon syvien lihasten aktivoimisessa ja rennon sekä ryhdikkään olemuksen säilyttämisessä.

Johanna Ikola

Olen valmistunut tanssitaiteen maisteriksi Teatterikorkeakoulusta 2005. Toimin edelleen päätyökseni tanssijana ja koreografina. 

 

Valmistuin Somatic pilatesohjaajaksi keväällä 2017. Syventävät opinnot valmistuvat syksyllä 2019. Koen Pilateksen olevan erinomainen keino itsetuntemuksen lisäämiseen ja oman kehoidentiteetin vahvistamiseen. Kehollinen itsetunto kasvaa pilateksen avulla ja ruokkii hyvää ja vahvaa oloa itseen ja ympäristöön.

Olen ohjaajana innostunut ja avoin. Minulle pilatestunnilla on tärkeää liikkeiden tarkkuus, mielikuvat, virtaavuus ja rentous vaativissakin liikkeissä. Toivon, että oppilailla on tunnin jälkeen rentoutunut ja rauhoittunut olo, tunne, että on saanut keskittyä ja haastaa itseään monipuoliesti.

Teen työkseni myös työyhteisöjen kehittämistyötä tanssi- ja liikelähtöisesti. Valmistuin Taiteilija- Kehittäjä koulutuksesta Taideyliopistosta 2015. Käytän ohjauksessani myös Footbic- ja Spiraalistabilaatio-ohjaajan tietoutta sekä Fascialinjojen käsittelyä.