Kunnon kohottajia

 

Meitä on Katajanokan Kunnossa jo yli 300 jäsentä. Jokaisella on oma tapansa liikkua ja harrastaa. Sehän juuri on seurankin tarkoitus, tarjota mahdollisuuksia muutamiin peruslajeihin vakituisten ryhmien avulla ja sen lisäksi järjestää tilaisuuksia kokeilla jotain uutta ja hauskaa. Tärkeintä on löytää liikkumisen ilo ja innostua säännölliseen liikkumiseen. Meillä ei ole suorituspaineita ja stressiä, vaan jengissä svengataan hymy huulessa!

Vuosittain palkitsemme vuoden kunnollisimman liikkujan. Kunnollisin on ollut vuoden aikana aktiivisimmin mukana tunneillamme.

Vuoden kunnollisimpia: 2009  Jouni Vikman, 2011 Irja Simola, 2012 Ritva Wächter, 2013 Saara Neiramo, 2014 Minna Tikkinen, 2015 Maria Yli-Kojola, 2016 Minna Tikkinen, 2017 Laura Sillanpää,  2018 Ritva Wächter.

Vuoden 2018 Kunnollisin Ihminen Ritvä Wächter

 

Katajanokan Kunto palkitsee vuosittain kaikkein eniten Kunnon tunneilla vuoden aikana käyneen  liikkujan Kaikkein Kunnollisimman Ihmisen- tittelillä, Kunniakirjalla ja yhdellä ilmaisella liikuntavuorolla seuraavalle kaudelle. Voittajan selvittämiseksi lasketaan sekä järjestelmään merkittyjen lajien määrä että todelliset tunneilla paikallaolot. Tätäkin varten on erittäin tärkeää siis merkitä jokainen käyntikerta tuntilistoille.

 

Ritvä Wächter voitti tämä kunniakkaan tittelin jo toiseen kertaan  muutaman vuoden sisään ja hän onkin todella ahkera vakiokävijämme. Ritva on osallistunut viiteen eri lajiin ja ollut paikalla 94 kertaa. Huiman hieno saavutus, tämä on esimerkkinä meille kaikille! Voiton kunniaksi Ritva antoi pienen haastattelun:

 

Onnittelut valinnasta, Ritva! Milloin ja miten löysit Katajanokan Kunnon liikuntaryhmät

”Naapuri suositteli.”

Sanotaan, että lähteminen on liikkumisessa se vaikein osa. Sinulle se on ilmeisesti helppoa. Miten se onnistuu? Kerro meille muillekin vinkkisi.

”Olen hyvin sitoutunut siihen, mihin ilmoittaudun ja mikä tuntuu mukavalta ja mielekkäältä.”

Mitä Katajanokan Kunnon tunnit ovat sinulle antaneet?

”Säännöllisen liikkumisen ilon ja mukavia kontakteja muihin harrastajiin.”

Mikä on elämäsi ihanin liikuntamuisto?

”Lasten kanssa liikkuminen ja seuraaminen heidän edistymisessään.”

Entä karmein?

”Pojan kaatuminen Itävallassa laskettelumäessä.”

Onko sinulla esikuvaa liikkujana/urheilijana?

”Ei ole.”

Mitkä ovat sinulle mieluisia lajeja? Ja ovatko ne olleet samat koko elämäsi ajan?

”Mielilajit ovat muuttuneet vuosien varrella. Nuoruuden laskettelu, tennis ja karate ovat jääneet. Nykyään lajit ovat rauhallisempia, esimerkiksipilatesta ja kuntojumppaa.”

Miten itse aiot jatkaa liikkumista tästä eteenpäin?

”Tietenkin Katajnokan Kunnon tunneilla, ja suosin kävelyä. Kävelen usein hyvällä säällä Katajanokalta Töölöön, jossa minulla on Penny Lane -vintageliike, ja sieltä takaisin.”

Suositteletko Katajanokan Kuntoa muillekin?

”Ehdottomasti. Sieltä löytyy monipuolista tarjontaa, erinomaisia vetäjiä ja mukavia kanssaliikkujia.”

 

Vuoden 2017 kunnollisin Laura

Kuvassa Laura Sillanpää (vasemmalla) saa Kaikkein Kunnollisin Kunniakirjan puheenjohtaja Anu Pylkkäseltä Kunnon vuosikokouksessa 21.3.2018.

 

Katajanokan Kunto palkitsee vuosittain eniten tunneillamme käyneen harrastajan Kaikkein Kunnollisin Kunniakirjalla ja ilmaisella kurssilla. Tänä vuonna palkinnon sai Laura Sillanpää. Hän on osallistunut vuonna 2017 kaikkiaan neljään eri lajiin ja ollut paikalla yhteensä 84 kertaa. Upea suoritus, onnittelemme Lauraa!

 

Tässä vielä Lauran haastattelu:

Onnittelut valinnasta, Laura! Milloin ja miten löysit Katajanokan Kunnon liikuntaryhmät?

Muutin vuonna 2015 takaisin Katajanokalle, jossa olin asunut jo aiemminkin parikymmentä vuotta. Samana vuonna terveyteni alkoi reistailla ja päätin, että pelkän penkkiurheilun lisäksi on aika ruveta harrastamaan liikuntaa aktiivisemminkin. En muista enää varmasti, mistä Katajanokan Kunto tuli ”eteeni” –todennäköisesti googlasin liikuntamahdollisuuksia Katajanokalla. Ilmoittauduin sitten ensimmäiselle kurssilleni tanssilliseen jumppaan tammikuussa 2016.

 

Sanotaan, että lähteminen on liikkumisessa se vaikein osa. Sinulle se on ilmeisesti helppoa. Miten se onnistuu? Kerro meille muillekin vinkkisi.

Eipä minulla varsinaisia vinkkejä taida olla, vaan kyse lienee motivaatiosta. Alun perin impulssin lähtemiseen antoi nimenomaan se, että halusin tietoisesti kohentaa kuntoani ja huolehtia terveydestäni. Nykyään käyn paitsi tanssillisessa jumpassa myös kehonhuoltoon keskittyvässä Evergreenissä ja taijissa. Tuntuu niin fyysisesti kuin henkisesti  hyvältä, kun harrastaa liikuntaa monipuolisesti. Avainasemassa on myös se, että Katajanokan Kunnon järjestämät liikuntatunnit pidetään tässä kotinurkilla, vain viiden minuutin kävelymatkan päässä kotiovelta. Olen sen verran laiska luonteeltani, etten saisi lähdettyä kovinkaan paljon kauemmas. Töidenkin vuoksi on helpompaa, että liikuntahalli on heti tässä vieressä. Itse asiassa juuri liikuntahallin läheinen sijainti tekee mahdolliseksi sen, että pystyn osallistumaan noinkin monelle kurssille, osalle keskellä päivää. Freelancerina teen töitä kotona, joten pystyn livahtamaan liikkumaan töiden lomassa.

 

Mitä Katajanokan Kunnon tunnit ovat sinulle antaneet?

Todella paljon hyvää mieltä. Vaikka lähtökohtana on ollut fyysisen kunnon parantaminen, olen nauttinut tunneista myös henkisesti. Tanssilliseen jumppaan ja Evergreeniin kuuluu olennaisena osana musiikki, ja se tekee niistä tunneista vain entistä mieluisampia. Lisäksi ryhmissä, joissa käyn, on todella mainiot opettajat ja paljon mukavia kanssaliikkujia. Niilläkin on suuri merkitys siihen, että tunneille haluaa lähteä.

 

Mikä on elämäsi ihanin liikuntamuisto?

 

Paha kysymys. Ehkä kouluajoilta se, kun pelasimme luokan kanssa Kisahallissa lentopalloa ja minä syötin lumierän. Vastajoukkue ei siis saanut pistettäkään. Tai jos pulkalla laskettelu lasketaan liikunnaksi, niin ehdottomasti paras muisto on pulkkailu veljeni lasten kanssa, kun he olivat pieniä.

 

Entä karmein?

Ei minulla karmeita liikuntamuistoja ole ollenkaan. Epäonnisin oli koulun liikuntatunnilla 80-luvun alkupuolella, kun piti nostaa jalkaa ylös cancan-tyyliin. Heilautin sitä niin rivakasti, että lennähdin selkä edellä kohti lattiaa, otin kädellä vastaan ja ranne murtui. Seuraavat viikot kuljinkin sitten käsi kipsissä.

 

Onko sinulla esikuvaa liikkujana/urheilijana?

Ei ole ketään esikuvaa. Arvostan kyllä joitakin urheilijoita, mm. Jarkko Niemistä ja Kiira Korpea, jotka ovat (olleet) paitsi loistavia lajeissaan myös ihmisinä sellaisia, joista pidän. Positiivisia, huumorintajuisia ja muut huomioon ottavia. Ainakin sellaisen kuvan heistä on saanut, ja toivon, että tuo julkisuuskuva pitää paikkansa.

 

Mitkä ovat sinulle mieluisia lajeja? Ja ovatko ne olleet samat koko elämäsi ajan?

 

Itse kävelen mielelläni, ja kouluaikoina pidin erityisen paljon pesäpallosta ja taitoluistelusta. Mutta koululiikunnan jälkeen en tosiaan ole harrastanut mitään liikuntaa tai urheilua ennen kuin nyt Katajanokan Kunnon tunneilla. Noin yleisesti ottaen olen aina pitänyt taitoluistelusta, tenniksestä ja yleisurheilusta, varsinkin pikamatkoista, yleisurheilun pikajuoksumatkoista siis.

 

Miksi liikkuminen kannattaa?

Kuten sanottu, siitä tulee fyysisesti ja henkisesti hyvä olo. Se tekee ruumiille ja sielulle hyvää.

 

Miten itse aiot jatkaa liikkumista tästä eteenpäin?

Aion ehdottomasti jatkaa Katajanokan Kunnon järjestämillä kursseilla, muuten liikuntamääräni romahtaisi entiselle penkkiurheilutasolle kävelylenkkejä lukuun ottamatta.

 

Suositteletko Katajanokan Kuntoa muillekin?  

Suosittelen ilman muuta. Tunneilla on loistavat opettajat ja hyvä, positiivinen henki – ainakin niillä kursseilla, joihin minä olen osallistunut.


 

 

Maria Yli-Kojola koki ensimmäisen kerran liikunnan riemua pulkkamäessä

Katajanokan Kunto valitsee vuosittain Kunnon ihmisen, joka käy aktiivisesti seuran tunneilla. Vuoden 2015 kunnollisin on Maria Yli-Kojola, jonka tahti liikkujana hengästyttää. Itse hän sanoo olevansa leppoisa liikkuja.

Hei! Esittelisitkö itsesi, Kunnon ihminen.

”Olen Maria Yli-Kojola, Katajanokan vierasvenesataman edustalla asusteleva yhteyspäällikkö ja freelancernäyttelijä.”

Millä Katajanokan Kunnon tunneilla käyt?

”Käyn tiistaisin Kunnon jumpassa, keskiviikkoisin salibandyssä ja torstaisin Dance-Mixissä sekä kehonhuoltotunnilla. Motivuksen tunneista viikko-ohjelmaani kuuluvat Pace, step, muokkaus sekä syvävenyttely. Pelaan myös koripalloa, jalkapalloa sekä norsupalloa (jalkapallo isolla pallolla). Uusimpana harrastuksena olen kokeillut jumpingia eli trampoliinihyppelyä.”

Miksi käyt juuri Kunnon tunneilla?

”Kunnon tunneilla on mukava tunnelma, ja erityisesti pitkäaikaiset ohjaajat ovat ammattitaitoisia: osaavat näyttää liikkeet hyvin ja tsempata eivätkä aliarvioi iäkkäämpiäkään liikkujia. Tietenkin myös hallin sijainti on loistava meille katajanokkalaisille. Kokeilin ensin toistakin hallilla toimivaa seuraa, mutta Kunnon tunnit osoittautuivat sopivan haastaviksi ja monipuolisiksi.”

Mikä sai sinut aikanaan lähtemään Katajanokan liikuntahallille?

”Olin asunut jo pari vuotta Katajanokalla ennen kuin edes kuulin Katajanokan liikuntahallin toiminnasta, mutta heti tunteja kokeiltuani olin myyty. Liikuntaharrastuksiin lähteminen on ollut itselleni aina se vaikein vaihe, joten hallin sijaintihan oli siinä mielessä aivan mainio.”

Oletko enemmän leppoisa liikkuja vai hampaat irvessä menijä?

”Vaikka liikun lähes päivittäin, olen mielestäni enemmänkin leppoisa liikkuja. Harrastan vain lajeja, jotka sopivat minulle ja joissa viihdyn, joten liikunta ei tunnu pakkopullalta enkä ota siitä turhia paineita.”

Millaisen liikuntaperinnön sait kotoa?

”Perheen kanssa kävimme usein laskettelemassa, ja isän kanssa tein pitkiäkin hiihto- ja pyörälenkkejä. Harrastin lapsena myös jazztanssia, balettia sekä taitoluistelua, ja luokkamme kanssa kävimme vapaa-ajalla pelaamassa jalkapalloa.”

Milloin muistat kokeneesi ensimmäisen kerran liikunnan riemua?

”Ensimmäisen kerran taisin kokea sitä Kouvolan Kenkäkukkulan hurjassa pulkkamäessä. Jos vauhti oli tarpeeksi kova, päätyi pistävään ruusupensaikkoon. Aikuiselämän parhaita flow-kokemuksia tarjosi yli kilometrin mittainen pulkkamäki Saariselällä, samoin syöksylasku laskettelusuksilla iltamäen tyhjää rinnettä pitkin.”

Millaisia muistoja sinulla on koululiikunnasta?

”Liikuntatunnit olivat suosikkejani äidinkielen ja matematiikan ohella. Tunneilla sai kokeilla monipuolisesti eri lajeja, ja sain itsekin pitää pari tanssituntia. Omat liikunnanopettajani olivat melko vanhoja, joten he eivät itse juurikaan osallistuneet liikkumiseen vaan pikemminkin vain ohjasivat. Epäreilua oli se, että kun koulun pitkällä hiihtolenkillä kaverini suksi hajosi ja jouduimme taivaltamaan tulomatkan kävellen, myöhästymisen takia opettaja laski liikuntanumeroitamme.”

Mikä on paras liikuntasaavutuksesi?

”Voitimme joukkueemme kanssa norsupallon MM-kultaa vuonna 2013. Tarkoituksena olisi taas ensi syksynä osallistua kisoihin, mikä tuo sopivasti lisätsemppiä treenaamiseen.”

Entä mikä on ikävin liikuntamuistosi?

”Voitin partion pulkkakilpailun – ja kun näytin vielä kertaalleen hassun laskuni, törmäsin pulkallani puistonpenkkiin, jolloin satutin pahasti kylkiluuni ja hengittäminen oli aluksi tuskaista.”

Laiskottaako Kunnon ihmistä koskaan?

”Kyllä, käytän hissiä ja julkisia enemmän kuin olisi tarvetta, ja lähteminen liikuntatunneille vaatii välillä ylimääräistä ponnistusta. Katajanokan Kunnon tunneille olen kuitenkin reippaillut sinnikkäästi kuuden minuutin kävelymatkan. Liikuntaharrastuksen jälkeen voi hyvällä omallatunnolla laiskotella lopun iltaa.”

 

 

Vuonna 2012 eniten liikuntatunneilla käyntejä sai kalenteriinsa jäsenemme Ritva Wächter. Onnittelimme ja haastattelimme valittua, joka ilahtui saamastaan tittelistä ja lähetti siinä sivussa terveisensä Italian Bormiosta, jossa hän oli hiihtämässä.

Ritva kertoi ulkoilun ohessa toimineensa aikanaan yli 40 vuotta Finnairilla lentoemäntänä. Siinä, jos jossakin työssä hyvä fyysinen kunto on todella tärkeä. Ritva onneksi on aina rakastanut liikuntaa. "Se ei ole minulle todellakaan mikään pakkopulla", hän kertoi vaan totesi liikkuneensa koko elämänsä tavalla jos toisellakin. Mm. karate, tanssi ja jooga ovat olleet hänelle kauan tärkeitä harrastuksia.

Katajanokan Kunnon ryhmistä hän käy joogassa, tanssijumpassa ja zumbassa, eikä siinä vielä kaikki: sen lisäksi hän käy Aleksanterin teatterissa joogatunneilla eli liikunta rytmittää paljon aktiivista arkea.

Ritva kertoi hymyssä suin paitsi sisäisestä urheilukipinästään myös siitä, että nyt saavutettu maininta on sarallaan ensimmäinen, vaikka hän on nuoruudessaan saavuttanut erinäisiä voittoja kuten Juhannusneito, Hiekkarantojen kuningatar ja Miss Suomi 1961. Näitä ei toki kannatakaan verrata, muuten kuin toteamalla että uusi ”Vuoden Kunnollisin” titteli sopii oikein mainiosti tuohon jonon jatkoksi ja lämmitti Ritvan mieltä kovasti.

Onnittelemme vielä kerran koko Katajanokan Kunnon puolesta Vuoden Kunnollisinta ja toivotamme hänelle liikunan iloa tähän ja tuleviin vuosiin.